Ważne dane
Najbardziej rozmodlone kraje to:
Afryka Subsaharyjska, Ameryka
Łacińska i Bliski Wschód najbardziej religijnymi i rozmodlonymi regionami
świata. Na przeciwległym biegunie znalazła się Europa, zwłaszcza jej część
zachodnia. Polska jest na 70. miejscu. Takie wyniki przyniosły zakrojone na szeroką skalę badania,
przeprowadzone w latach 2008-2023 w 102 państwach przez znany amerykański
Ośrodek Badawczy Pew. Bardziej szczegółowe dane wskazują, że co najmniej 90 proc.
mieszkańców Senegalu, Mali, Tanzanii, Gwinei Bissau,
Rwandy i Zambii stwierdziło, iż religia jest dla
nich bardzo ważna. Dla odmiany obywatele większości państw europejskich
przyznali, że religia odgrywa bardzo mało rolę w ich życiu. Do najbardziej
zeświecczonych krajów na naszym kontynencie, w których wskaźnik ten nie
przekracza 10 proc., należą Estonia, Czechy, Dania, Szwajcaria, Wielka Brytania,
Szwecja, Łotwa i Finlandia W pierwszej dziesiątce państw, w których religia odgrywa ważną
rolę, znalazły się kolejno: Indonezja – 98 proc. badanych tak uważa, Senegal,
Pakistan, Mali, Tanzania, Sri Lanka, Gwinea Bissau, Honduras, Rwanda i
Zambia z 90 procentami. Pięć ostatnich miejsc zajęły Szwajcaria, Dania,
Czechy, Estonia i ostatnie Japonia – we wszystkich wskaźnik ten nie
przekracza 10 proc. Indonezja zajęła też pierwsze miejsce, gdy chodzi o
codzienne odmawianie modlitwy – oznajmiło o tym 99 proc. ankietowanych, ale
dalsza kolejność jest inna: Nigeria, Senegal, Irak, Niger, Czad, Kamerun,
Dżibuti, Gwatemala i Gwinea Bissau. Obywatele których państw
modlą się najmniej? Polska na 70. miejscu
Najmniej modlą
się obywatele Estonii, Niemiec, Austrii, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii
(ostatnie miejsce). Polska znalazła się na 70. miejscu,
gdy chodzi o rolę religii – poniżej 40 proc. i na 69. w
odniesieniu do codziennej modlitwy – poniżej 30 proc. Z badań wynika ponadto, że wzorce z Azji Południowej i
Południowo-Wschodniej nie są tak spójne jak w przypadku wspomnianych wyżej
obszarów. W niektórych miejscach w tych regionach istnieją spore rozbieżności
między pokoleniami: osoby starsze przywiązują tam dużą wagę do wiary, podczas
gdy młodzi są znacznie mniej religijni. Jest to zresztą tendencja
ogólnoświatowa, ale na omawianych terenach występuje ona ze szczególną
ostrością. Na przykład niemal wszyscy dorośli obywatele Indonezji zapewnili w
badaniach, że religia jest dla nich bardzo ważna, ale w Singapurze i
Wietnamie odsetki te są znacznie niższe i wynoszą odpowiednio 36 i 26 proc. Znamienne, że w Stanach Zjednoczonych, w których religia
odgrywa istotną rolę społeczno-polityczną, tylko 42 proc. dorosłych
stwierdziło, że jest ona bardzo ważna w ich życiu – wskaźnik ten jest
znacznie niższy od średniej ze 102 krajów, wynoszącej 55 proc. Codzienna
modlitwa? Prawie wszędzie poza Europą i Azją Wschodnią
Z kolei codzienna modlitwa jest dość rozpowszechniona prawie
wszędzie poza Azją Wschodnią i Europą. Do najbardziej rozmodlonych należą
Latynosi. W takich krajach jak Gwatemala i Paragwaj o codziennej modlitwie
zapewniło 82 proc. dorosłych badanych, a w Kostaryce i Hondurasie po 76 proc.
Tymczasem w żadnym kraju wschodnioazjatyckim odsetek ten nie przekroczył 21
proc., a w Hongkongu wynosi on 13 i w Japonii 19 proc. Dorośli mieszkańcy USA
znaleźli się mniej więcej pośrodku tego wykazu i do codziennej modlitwy
przyznało się tam ok. 45 proc. ankietowanych, podczas gdy średnia światowa
jest o 1 punkt procentowy wyższa. Uzasadniając celowość przeprowadzenia tego rodzaju badań
Ośrodek Pew wyjaśnił, że pytanie ludzi o ich
religijność i o miejsce modlitwy w ich życiu może stanowić ważny wgląd w
ogólną ocenę ich religijności. Analitycy placówki zastrzegli się jednak, że
pytania takie różnie się sprawdzają w różnych miejscach i środowiskach. Są
one przydatne w odniesieniu do tzw. religii abrahamowych:
chrześcijaństwa, Judaizmu i islamu, ponieważ modlitwa i formalne instytucje
religijne zajmują w nich centralne miejsce. Ale tam, gdzie przeważają inne
tradycje religijne i duchowe, np. buddyzm, sintoizm
czy dżainizm, naukowcy musieli zadawać inne lub
dodatkowe pytania, aby wyznaczyć kluczowe wymiary praktyk religijnych lub
duchowych ich wyznawców. Jako przykład przytoczono badanie przeprowadzone w 2023 wśród
społeczeństw Azji Wschodniej i sąsiedniego Wietnamu, poprzedzone
konsultacjami z tamtejszymi ekspertami, aby przygotować pytania, które
dotyczyłyby najistotniejszych wymiarów duchowości mieszkańców tego regionu. Badania jakościowe przeprowadzono też w Japonii i
na Tajwanie, aby mieć pewność co do właściwego
podejścia do zagadnienia. Okazało się, że chociaż niewielu mieszkańców Azji
Wschodniej uważa religię za bardzo ważną w swoim życiu lub że modli się
codziennie, to jednocześnie wiele osób w całym regionie ma przekonania
religijne lub duchowe i angażuje się w tradycyjne obrzędy, np. ku czci swoich przodków. W ankiecie przeprowadzonej w latach 2019-2020 z udziałem
prawie 30 tys. dorosłych w Indiach, zadano również dostosowane do miejscowych
potrzeb pytania ważne z kulturowego punktu widzenia. Wykazały one np. powszechne przestrzeganie wyborów żywieniowych
związanych z religią. I tak 92 proc. dżinistów (dżainistów) to wegetarianie, a 67 proc. ogółu wyznawców
tej religii w Indiach powstrzymuje się także od jedzenia warzyw korzeniowych.
Spośród wszystkich dorosłych Hindusów tylko niespełna połowa stwierdziła, że
kiedykolwiek jadłaby w domu osoby, której religia ma inne zasady dotyczące
pokarmów. Ośrodek Pew zapowiedział, że
opierając się na zgromadzonych doświadczeniach z tej ankiety, zamierza
obecnie przeprowadzić badania jednocześnie w 30 lub więcej krajach Azji,
Afryki, Europy i w obu Amerykach, aby uzyskać porównawcze zrozumienie
duchowości na świecie. Oznajmił również, że śledząc sytuację w określonym
czasie w w tych samych krajach, może zadać ponownie
niektóre pytania, aby zobaczyć, jak w różnych częściach świata zmieniła się –
lub nie – ich religijność. Prawie
połowa obywateli USA wierzy, że przyroda ma duszę
To nowe podejście pozwoli naukowcom zadawać na całym świecie
pytania, przeznaczone pierwotnie dla jednego, konkretnego regionu. Na
przykład, wykorzystując doświadczenie pracy w Azji Wschodniej, zamierzają
zapytać respondentów w wymiarze globalnym, czy sądzą oni, że różne części przyrody
mają własne dusze. Niedawno zapytano o to dorosłych mieszkańców Stanów
Zjednoczonych i okazało się, że 48 proc. z nich odparło, że wierzą, iż góry,
rzeki i drzewa mogą mieć dusze albo energie duchowe. Uważa tak podobny
odsetek dorosłych Japończyków i Wietnamczyków. "Korzystanie ze środków różnorodnych kultur i tradycji
religijnych pomoże nam dążyć do pełniejszego zrozumienia duchowego życia
ludzi" – zapewnili badacze z Pew. Ilu jest w Polsce katolików? Badacze przeanalizowali dane Ilu
jest w Polsce katolików? Badacze przeanalizowali dane
Dodano: 17 kwietnia 2024, 20:32 Prof. Krzysztof Koseła i prof. Mirosława Grabowska zaprezentowali
analizy danych dotyczących przynależności wyznaniowej Narodowego Spisu
Powszechnego z 2021 r. Ilu katolików jest w Polsce? Prof. Koseła i prof. Grabowska przypomnieli, że wyniki spisu z 2021 r. opublikowane
zostały w 2023 r. Przynależność do wyznania
rzymskokatolickiego zadeklarowało 27 121 331 osób z ogółu 38 mln Polaków. Bezwyznaniowość zadeklarowało 2 611 506
osób, natomiast aż 7 807 553 osoby odmówiły odpowiedzi na pytanie
o wyznanie. Socjologowie
zwrócili uwagę, że w powojennej historii spisów powszechnych
pytanie o wyznanie pojawiło się oprócz 2021 r. jedynie
w 2011 r. Od tamtego czasu wzrosła liczba osób deklarujących
bezwyznaniowość – o ok. 1,6 mln,
natomiast liczba odmawiających odpowiedzi na to pytanie
aż o ok. 5 mln. Wyniki
spisu powszechnego z 2021 r. "Efekt braku ankietera"
Co
oznaczają te dane? Zdaniem badaczy, są one z pewnością punktem
wyjścia do dalszych pytań, zwłaszcza o to, kim są osoby, które
odmówiły odpowiedzi na pytanie o wyznanie i z jakiej
przyczyny udzieliły takiej właśnie, a nie innej odpowiedzi. Prof. Koseła i prof. Grabowska przybliżyli zebranym pewne
kwestie metodologiczne. Zwrócili uwagę, że w przeciwieństwie
do spisu z 2011 r. zasadnicza część danych w 2021 r.
zbierana była w samospisie,
tzn. badani wypełniali ankietę przez internet.
Dzięki temu mniej było odpowiedzi niejasnych, uniknięto też tzw. efektu
ankietera, czyli wpływu osoby badającej na badaną. Pojawił
się jednak prawdopodobnie nowy efekt – efekt braku ankietera.
To sytuacja, w której najłatwiej jest odmówić odpowiedzi
na pytanie. Nie bez znaczenia jest zapewne fakt,
że to jedna osoba w ramach gospodarstwa domowego wskazywała
na przynależność wyznaniową niepełnoletnich osób zamieszkujących
to gospodarstwo. Trzy
hipotezy naukowców
Badacze
podkreślili, że niemal 8 mln osób, które
odmówiło odpowiedzi na pytanie o wyznanie (ok. 20 proc. ogółu
ludności) – to wiele. Z jakiej przyczyny ci badani odmówili
odpowiedzi i co to oznacza? Prof. Koseła przedstawił trzy hipotezy, które mogą
to wyjaśniać. Pierwsza zakłada, że osoby odmawiające odpowiedzi
po prostu nie znały tej odpowiedzi, czyli nie wiedziały,
jakiego są wyznania – nie należy jego zdaniem traktować zbyt
poważnie. Być może jest ona prawdziwa w przypadku bardzo niewielkiej
grupy respondentów. Druga
hipoteza mówi, że osoby te skorzystały z możliwości ukrycia
pewnej cechy osobistej, wrażliwej. Odmowa odpowiedzi mogła być formą ochrony
prywatności. Jak jednak w tym kontekście wytłumaczyć, że znacznie
mniej osób odmawiało odpowiedzi na pytania zdawałoby się równie a może
nawet bardziej osobiste, jak stan cywilny (ok. 0,5 proc
odmów) czy też stan zdrowia (ok. 5 proc. odmów)? Dlaczego
ponad 7,8 mln osób
odmówiło odpowiedzi na pytanie o wyznanie?
Socjologowie
najbardziej skłaniali się do hipotezy trzeciej, mówiącej o tym,
że odmowa była wyrazem dystansowania się do kwestii wyznaniowych,
oznaką poirytowania lub wręcz zamaskowanej wrogości. Zwracali uwagę,
że odmowy zdarzały się najczęściej w grupach osób młodszych, lepiej
wykształconych i mieszkańców dużych miast, czyli grupach
w których większy jest też procent osób deklarujących dystans
do religii. Mówili
również o tym, że przed spisem miały miejsce wydarzenia mogące mieć
wpływ na zjawisko odmów odpowiedzi – to publikacja filmu
"Tylko nie mów nikomu" na temat pedofilii
w Kościele, a także wyrok TK w sprawie aborcji
oraz związane z nim masowe uliczne protesty. Jak podkreśliła prof.
Grabowska, konieczne musiałby być tu głębsze badania, niewykluczone jednak,
że te fakty mógł mieć wpływ na chęć ukrycia tożsamości katolickiej. Dr hab.
Marcin Jewdokimow, dyrektor Instytutu Statystyki
Kościoła Katolickiego (ISKK), zwrócił uwagę, że odmowa odpowiedzi
to jednak nie deklaracja bezwyznaniowości. Może być ona wyrazem
pewnego wahania, niepewności i dystansu, który może się odwrócić. W toku
dyskusji pojawiła się jeszcze propozycja czwartej hipotezy wyjaśniającej
istnienie tak licznej grupy osób odmawiających odpowiedzi o wyznanie
– to rosnąca grupa "antysystemowców",
osób, które nie chcą by informacje na temat wyznania były czymś co jest sprawozdawane państwu. Prof.
Grabowska i prof. Koseła zapowiedzieli,
że 15 maja wyniki ich analizy zaprezentowane zostaną na konferencji
prasowej. Poinformowali też, że do czerwca wyniki te zostaną
opublikowane w formie szczegółowego 30-stronicowego raportu. GUS: W Polsce jest ponad 200 wyznań religijnych. Katolicy
to 92 proc.
Dodano: 21 grudnia 2022, 14:29 Do Kościoła
rzymskokatolickiego należy w Polsce 32 mln 190
tys. osób, a wszystkich zarejestrowanych w naszym kraju wyznań
religijnych jest ponad 200. Prowadzony
od 1990 r. w GUS wykaz Kościołów i wyznań jest corocznie
aktualizowany na podstawie ewidencji Kościołów i związków
wyznaniowych, którą obecnie prowadzi Departament Wyznań Religijnych
oraz Mniejszości Narodowych i Etnicznych Ministerstwa Spraw
Wewnętrznych i Administracji. Na koniec 2021 r. baza danych
GUS obejmowała dane dotyczące 207 Kościołów i wyznań. Najwięcej jest
zarejestrowanych wyznań chrześcijańskich (aż 139), z czego znaczną
większość stanowią wyznania protestanckie i tradycji protestanckiej
– 101.Obszerną część publikacji stanowią dane statystyczne dotyczące
funkcjonowania Kościołów i związków wyznaniowych. Dotyczą one okresu
2019-2021 oraz w retrospekcji lat 2005, 2010 i 2015. Zawierają
m.in. informacje na temat liczby wyznawców, duchownych, jednostek kościelnych,
obiektów sprawowania kultu, udzielonych chrztów lub innych form
inicjacji religijnej i udzielonych ślubów. Posługując
się danymi z 2018 r. (najnowsze dane dotyczące wyznań, zebrane
w Narodowym Spisie Powszechnym 2021, są jeszcze w opracowaniu), GUS
informuje, że przynależność wyznaniową deklaruje 93,5
proc. mieszkańców Polski w wieku 16 lat i więcej. 3,1 proc.
nie należy do żadnego wyznania a 2,9 proc.
odmówiło odpowiedzi na ten temat. Najliczniejsza zbiorowość
to wierni Kościoła rzymskokatolickiego – 91,9
proc. Członkowie innych wyznań religijnych to łącznie 1,6 proc. Wierni,
parafie, księża, alumni
GUS
podaje, że do Kościoła rzymskokatolickiego należy obecnie
w Polsce 32 mln 190 tys. osób, a do
Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego – prawie
504 tys. osób. Trzecią najliczniejszą grupą wyznaniową w naszym
kraju są Świadkowie Jehowy w Polsce – 114 tys. wiernych. Kościół
Ewangelicko-Augsburski w RP liczy 60 tys. członków, Kościół
greckokatolicki – 50 tys., Kościół Zielonoświątkowy – 24 tys.
wiernych, a Kościół Starokatolicki Mariawitów nieco ponad 22,5 tys. Powyżej 10 tys. wyznawców notują jeszcze
Kościół Polskokatolicki w RP (18 tys.) i Liga Muzułmańska w RP
(15,5 tys.). Z kolei np. Związek Gmin
Wyznaniowych Żydowskich w RP gromadzi ok. 1700 osób. Łączna
liczba katolickich parafii pod koniec 2021 r. wynosiła 10 tys. 263,
z czego 662 to parafie zakonne. Dane z 2011 r. mówią
o 19 tys. 130 kościołach (parafialnych i nieparafialnych)
oraz 5438 kaplicach (bez cmentarnych).W 2021 r. było 29 tys. 638
księży, w tym 5728 księży zakonnych. W seminariach duchownych
studiowało 1325 alumnów diecezjalnych i 627 alumnów zakonnych. Liczba
sióstr zakonnych wynosiła 17 tys. 786, a braci zakonnych – 963.W
przeciągu 2020 r. w Kościele rzymskokatolickim w Polsce
udzielono: 311,7 tys. chrztów, 251,8 tys.
sakramentów bierzmowania, 297,9 tys. i sakramentów Pierwszej Komunii
Świętej. GUS podaje, że liczba księży diecezjalnych do 2015 r.
stale rosła (w 2014 wynosiła 25 tys.), jednak ostatnie 6 lat
to powolny sukcesywny jej spadek. Na koniec
2021 r. liczba kapłanów nie przekraczała 24 tys.
Na stały wzrost liczby duchowych diecezjalnych miał bezpośrednio wpływ
długo utrzymujący się w Kościele w Polsce relatywnie wysoki
wskaźnik powołań kapłańskich. Klerycy przygotowujący się do święceń
kapłańskich na początku lat 90. stanowili
liczną grupę w Kościele, w 1992 r. było ich 5367.
Od końca lat 90. do 2006 r. liczba ta utrzymywała się
na zbliżonym poziomie (około 4,5 tys.).
Od tego okresu następuje wyraźny spadek liczby powołań.
Po 2008 r. nie przekracza ona 4 tys.,
po 2018 r. wynosi poniżej 2 tys., a w 2021 r.
wynosiła 1325. Praktyki
religijne
Wskaźniki
niedzielnych praktyk religijnych (dominicantes
i communicantes) w 2019 r. wynosiły
odpowiednio: 36,9 proc. i 16,7 proc. Za podstawę
obliczania wskaźnika dominicantes przyjmuje się
liczbę zobowiązanych, do której odnosi się liczbę uczestniczących
we mszy św. w dniu badania. Dla wszystkich parafii przyjęto
założenie (na podstawie struktury wieku ludności Polski), że zobowiązani
do uczęszczania na niedzielną mszę św. stanowią 82 proc. wiernych.
Pozostałe 18 proc. to dzieci do lat siedmiu, chorzy, ludzie starsi
itp. – nie zobowiązani do uczestnictwa w niedzielnej mszy
św. Wskaźnik communicantes obliczany jest jako liczba wiernych przystępujących do komunii
św. odniesiona do liczby zobowiązanych. W Kościele działa 61
męskich (przełożeni 59 z nich tworzą Konferencję Wyższych Przełożonych
Zakonów Męskich) oraz 151 żeńskich instytutów życia konsekrowanego (14 z nich
to zakony klauzurowe). Kościół katolicki w Polsce prowadzi szkoły
i placówki oświatowe kształcące na każdym poziomie edukacji. Istnieje
siedem wyższych uczelni katolickich: Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana
Pawła II w Lublinie, Akademia Ignatianum
w Krakowie, Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie,
Instytuty Teologiczne w Sandomierzu i Bielsku-Białej
oraz Papieskie Wydziały Teologiczne w Warszawie i we
Wrocławiu. Kościół Katolicki prowadzi szeroko zakrojoną działalność
charytatywno-społeczną, poprzez liczne instytucje, zakony
czy organizacje kościelne, takie jak np.:
Caritas, Akcja Katolicka, Fundacja Dzieło Nowego Tysiąclecia. W ramach
Kościoła działają także liczne instytucje oraz ruchy formacyjne. |